Museum Opsterlân

LC over expositie Happy Bee Landscapes

18/6/2019 Leeuwarder Courant meldt:

Kunst roept op tot vriendelijk landschap voor bijen

De afname van de biodiversiteit houdt niet alleen natuurorganisaties of de milieubeweging bezig. Ook kunstenaars maken zich zorgen. Dat blijkt uit de vele inzendingen voor de expositie Happy Bee Landscapes in Museum Opsterlân.

Het begon in januari met een oproep van kunstenares Japke Weij uit Beetsterzwaag. Ze vroeg collega’s mee te doen aan het burgerinitiatief Op de bres voor de bij. ,,Iedereen, professional en autodidact, jong en oud kan meedoen met een kunstwerk. We vragen aandacht voor de bij met behulp van beeld en taal, in muziek en kunst, in cultuur en wetenschap. We hopen zo te komen tot een landschap waarin de bij zich weer prettig voelt’’, zo schreef ze.

Museum Opsterlân in Gorredijk biedt de komende zomer een podium aan de deelnemende kunstenaars, want ,,iedereen weet zo langzamerhand dat het niet best is gesteld met de bijen en insecten. Friesland, onze groenste provincie, is voor de bij een woestijn.’’ Er kwamen tientallen inzendingen binnen, waaruit 32 deelnemers zijn gekozen. Allemaal uiten ze op hun eigen manier de zorg voor het landschap en de biodiversiteit. Hun uitleg is gebundeld in een boekje, dat verkrijgbaar is in het museum.

Cora van der Meij uit Oegstgeest en Gerrit Zeeman uit Alkmaar werkten bijvoorbeeld samen. Hun beeld Queen Bee bestaat uit gasbeton, het materiaal waar Zeeman doorgaans mee werkt. Waar hij het anders onbeschilderd laat en het lichtschakeringen geeft, heeft Van der Meij de elementen dit keer gekleurd met acrylverf. Onder meer in metallic groen, dat ,,verwijst naar de iriserende kleuren die typerend zijn voor veel insecten’’.

Ellen Faber uit Amersfoort liet zich inspireren door een gedicht van Emily Dickinson. (,,Het maken van een wei / vereist een klaver en één bij’’). Faber maakte woord-in-beeldwerken en sneed de woorden ‘bij zonder bij’ met een mesje uit rijstpaper. De woorden vormen de lijfjes van bijen. De papieren werken zijn kwetsbaar, net als schoonheid. ,,Kun je het in zijn waarde laten door er met je vingers van af te blijven?’’, vraagt ze.

Met een citaat van Albert Einstein onderstreept Jan Osinga uit Woudsend het belang van insecten: ,,Als de bijen massaal het loodje leggen, betekent dat het einde van alles in het voedselproces.’’ Zijn bronzen bijen hebben allemaal een eigen karakter.

Subtiel is de menselijke invloed weergegeven in twee schilderijen van Jannes Koetsier uit Groningen. Hij legt uit: ,,We delen het landschap met de bijen. Het ingrijpen van de mens komt hierin naar voren in de vorm van een paadje. De mens laat op die manier zijn sporen na. Terwijl eigenlijk de natuur om het paadje heen er is dankzij de bij.’’

Koetsier is een van een groter aantal schilders. Maar de selectie laat ook andere technieken zien. Lenie Kamstra gebruikte voor haar serie Wild Flowers bladeren, bloemen, takken en bessen als sjabloon. Madelief Buisman etste een bijtje. Maurice Christo van Meijel en Marian Smit maakten een papierinstallatie van zich steeds herhalende patronen die samen hele bijenzwermen vormen. En keramiste Miranda van de Sans maakte objecten met gangetjes voor metselbijen. ,,Als ik insecten een handje kan helpen, doe ik dat graag.’’

Twee kunstenaars maken gebruik van bijenwas (Anja Zwanenburg en Sonja Haak). Saskia Boelsums en Hans van der Lei fotografeerden. Borduurwerken op papier zijn er van Patty Plug en in het textielschilderij van Rolanda Prins-de Wit staat het werk van de bij symbool voor ,,een levensdaad voor de hele wereld’’.

Kortom, een palet zo bont als een zomerweide zou moeten zijn.

Gorredijk – Museum Opsterlân: Hoofdstraat 59, di t/m vr 11-17 u, za en zo 13-17 u, t/m 25 aug, www.museumopsterlan.nl

Nog geen antwoord op uw vraag?
Neem gerust contact met ons op.
Blijf op de hoogte van nieuwe exposities en het laatste nieuws.